رفتن به محتوای اصلی
مست عشق
کد مطلب : 100021783-13023

«مست عشق»؛ روایتی از حکمت اسلامی

فیلم «مست عشق» که این روزها بر پرده سینماهاست زیبایی اسلام و حکمت اسلامی را با زبانی هنرمندانه و به صورتی غیر مستقیم به تصویر می‌کشد.

به گزارش سروش خبر؛«مست عشق» که از پنج اردیبهشت روانه پرده سینماهای ایران و ترکیه شده است ساخته جدید حسن فتحی و اثری ممتاز در سینمای کشورمان است که به صورت مشترک با کشور ترکیه تولید شده است. 

مدت‌ها بود فیلم‌های پرفروش سینمای ایران آثار طنز بودند اما این فیلم توانست در هفته اول اکران فروش بالایی داشته باشد. 

 داستان

فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که رابطه مولانا با شمس تبریزی و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا و عشق او به خدا و عرفان را به تصویر می‌کشد.

 در خلاصه داستان فیلم آمده؛ اسکندر بیگ مامور پیدا کردن شمس شده است. هم‌زمان بلوایی در شهر قونیه راه افتاده و مخالفان و موافقان شمس غوغا کرده‌اند، مولانا حال خوشی ندارد و در حسرت دیدار دوباره شمس است.

فیلمنامه «مست عشق» به قلم حسن فتحی و فرهاد توحیدی به نگارش در آمده است. در این فیلم نویسندگان از مشورت‌های بسیاری از مولوی‌شناسان برجسته از جمله محمدعلی موحد بهره برده‌اند.

شخصیت‌پردازی‌ها قابل‌ باور و دلنشین است. تصویری که از مولانا و شمس در «مست عشق» شاهد هستیم بر جان‌ و دل تماشاگر نشسته و حس خوبی بابت ایرانی بودن خود به مخاطب دست می‌دهد. در این اثر سینمایی به‌هیچ‌وجه تیپ نمی‌بینیم چون فیلم روی تک‌تک شخصیت‌ها دقیق شده و از کلیشه یا غلو پرهیز شده است. قصه در فیلم به گونه‌ای روایت می‌شود که برای بیننده قابل پیش‌بینی نیست و همین امر بر جذابیت آن می‌افزاید. درضمن گره‌های داستانی فیلم شکلی معمایی دارد و این امر نیز دلیلی دیگر برای جذابیت فیلم شده است.

ساختار

به جرات «مست عشق» را می‌توان بهترین کارگردانی حسن فتحی در سینما دانست. میزانسن و دکوپاژی که کارگردان در فیلم چیده در سینمای ایران کمتر دیده شده است؛ امری که نشان از تسلط فیلمساز بر کارهای تاریخی دارد. 

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب فیلم «مست عشق» ترکیب بازیگران آن است. پارسا پیروزفر در نقش مولانا بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت در این اثر حضور دارد. حضور این حجم بازیگر مطرح در یک اثر سینمایی اتفاقی نیست که بتوان به راحتی آن را جمع کرد چون عدم هدایت صحیح باعث خواهد شد که آسیب جدی ببیند اما آنچه در «مست عشق» می‌بینیم به مدد انتخاب‌های خوبی که به‌عمل‌آمده، زیبا و دلنشین است.

تصاویر به مدد کیفیت لوکیشن و توانایی تصویربردار، سحرانگیز است. موسیقی به شدت در خدمت داستان بود و در صحنه‌های اکشن، جذابیت را به حد کمال خود می‌رساند.

محتوا

درباره آموزه‌های اخلاقی و دینی این فیلم می‌توان به وفور حرف زد به ویژه که این اثر سینمایی روایتگر زندگی مولانا شده است. در ابتدای ساخت این کار پیرامون این فیلم برخی شبهات پیش آمد و اظهار نظرهای منفی هم نسبت به آن صورت گرفت اما وقتی کارگردان، دیدگاه مقام معظم رهبری را پیرامون مولانا و شمس منتشر کرد بسیاری از این هجمه‌ها از بین رفت. این فیلم زیبایی اسلام و حکمت اسلامی را به تصویر می‌کشد؛ ویژگی‌ای که در کارهایی که به صورت مستقیم موضوعات دینی را مدنظر قرار داده‌اند کمتر دیده شده است. این فیلم به واقع اثری درخور و شایسته است که توانسته گوشه‌ای از عرفان اسلامی را با زبان قصه و شعر به مخاطب منتقل کند.

«مست عشق» نکات اخلاقی بسیاری دیگری هم در خود دارد که هر یک از آنها با آموزه‌های اسلامی پیوند عمیق خورده‌اند اما هیچگاه حسن فتحی در کارش تلاش نکرده این موضوعات  را به شکلی گل‌درشت بیان کند بلکه آنچه می‌گوید در دل قصه نهان است. به ویژه پیام‌رسانی فیلم، برای مخاطب خارجی بسیار جذاب خواهد بود؛ مخاطبانی که سال‌ها تحت تأثیر تبلیغات منفی غرب، نگاهی بسته به ایران داشته‌اند اما «مست عشق» گوشه‌ای از ظرافت و زیبایی فرهنگ و ادبیات اسلامی را به تصویر می‌کشد.

در پایان باید گفت «مست عشق» توانسته تا امروز فروش بسیار خوبی در گیشه داشته باشد؛ اتفاقی که امید می‌رود ادامه پیدا کند تا راه برای سینماگرانی که می‌خواهند در این رابطه کار کنند باز کند به ویژه که در ایران اسلامی بزرگانی چون حافظ، سعدی، خیام، عطار، فردوسی و... وجود دارند که می‌توان درباره آنها فیلم ساخت.

منبع:ایکنا

انتهای پیام //